چرا حجاب؟

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

چرا حجاب؟
نویسنده : علي قاسمي تاریخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1391

رعايت حجاب نه تنها براي خود زن ارزش مي‌ آفريند ، بلكه مي تواند خانواده ، اجتماع و ... را نيز تحت تاثير قرار دهد . همان طور كه رعايت آن به عنوان يك امر ضروري مي تواند مفيد باشد ،‌عدم رعايت آن نيز پيامدهايي منفي را به همراه دارد .

اينك نگاهي كوتاه مي اندازيم به فوايد و اثرات رعايت حجاب و پيامدهاي آن و پاسخي مناسب به اين سوال كه چرا حجاب براي زنان ضروري است ؟ و جواب سوال فوق را در موارد زيل بررسي مي نماييم :

1- حجاب در اسلام يك قانون است .

2- حجاب به عنوان سر چشمه مي تواند زن را به كمال برساند .

3- حجاب از بي بند و باري و مفاسد اجتماعي جلوگيري ميكند .

4- حجاب باعث استواري و تداوم كانون گرم خانواده ها مي شود .

حجاب در اسلام قانون ست

بر زن مسلمان فرض است كه بدون هيچ گونه قيد و شرطي قانون حجاب را بپذيرد . بدون شك استقلال فكري و روحي انسان اجازه نمي دهد كه بي قيد و شرط تسليم انسان ديگري شود ،‌ چرا كه او هم مثل خودش يك انسان است و ممكن است در برخي موارد اشتباه كند .

ولي اگر انسان نسبت به خدا تسليم نشود ، گمراه است ،‌چرا كه فرمان خداوند عاري از هر گونه اشتباهي است ، از اين گذشته فرمان خداوند حافظ منافع انسان است .

آيا ممكن است يك انسان عاقل اين حقيقت را تشخيص دهد و با اين وجود مصالح خود را زير پا بگذارد ؟‌ هر چه داريم از خداوند سبحان داريم و بايد در برابر دستورات او تسليم شويم .

اسلام از تسليم گرفته شده است :‌ (( الاسلام هو التسليم )) تسليم شدن روح اسلام است . واضح است كه خداوند و پيامبر(ص) هيچ نيازي به تسليم مردم ندارند، بلكه انسان به دليل عدم اطلاع كامل برخي مصالح خويش را فراموش مي كند كه خداوند مي داند و به پيامبرش دستور مي دهد .

اين درست به آن مي ماند كه يك طبيب ماهر به بيمارش بگويد : در صورتي به درمان تو مي پردازم كه در برابر دستوراتم تسليم محض باشي و از خود هيچ اراده اي نداشته باشي . اين نهايت دلسوزي طبيب را به بيمار نشان مي دهد و خدا از چنين طبيبي برتر و بالاتر است .

مردم در برابر دستورات خداوند سه دسته اند :

گروه اول : تنها در مواردي تسليم حق هستند كه با منافعشان تطبيق كند : (( در حقيقت اگر ايمان هم آورده اند ، به خاطر منافعشان است نه به حكم خداوند .

گروه دوم : كساني كه ارده و خواسته هايشان ، خواسته و اراده ي خداست و اگر منافع زود گذرشان با فرمان خداوند در تضاد بود ، از منافع خود چشم مي پوشند و تسليم فرمان خداوند مي شوند ،‌اينان مومنان و مسلمانان راستين اند .

گروه سوم : از گره دوم هم برترند و در واقع جز آنكه خدا اراده كند ، ‌اراده اي ندارند و جز آنچه او مي خواهد، خواسته اي در دل آنها نيست . آنها به جايي رسيده اند كه فقط چيزي را دوست مي دارند كه او دوست دارد و از چيزي متنفرند كه او نمي خواهد ،‌ در واقع تسليم محض خداوند تبارك و تعالي هستند .

و اين همان معناي آيه 36 از سوره مباركه احزاب است كه مي فرمايد :

(( هيچ مرد و زن با ايماني حق ندارد هنگامي كه خدا و پيامبرش امري را لازم بدانند ،‌اختياري از خود ( در برابر فرمان خدا ) داشته باشد و هر كس نافرماني خدا و رسولش را كند ، به گمراهي آشكاري گرفتار شده است.))

و در سوره مباركه نور آيات شريفه 51 و 52 آمده است :

(( مومنان هنگامي كه به سوي خدا و رسولش دعوت شوند تا ميان آنان داوري كند ،‌سخنانشان تنها اين است كه مي گويند شنيديم و اطاعت كرديم و رستگاران واقعي آنان هستند و هر كس خدا و پيلمبرش را اطاعت كند و از پروردگار بترسد و از مخالفت فرمانش بپرهيزد ،‌ آنها رستگارند.))

حضرت امام خميني (ره) احيا گر اسلام ناب محمدي در عصر كنوني مي فرمايد :

آنها كه ميخواهند زنان ملعبه مردان و ملعبه جوان هاي فاسد قرار بدهند ، جنايتكارند . زن ها نبايد گول بخورند ، زن ها گمان نكنند كه اين مقام زن است كه بايد بزك كرده بيرون برود ، با سر باز و لخت ، اين مقام زن نيست ،‌اين عروسك بازي است نه زن .

و در نهايت اينكه حجاب منشا كمال زن است و به زنان حرمت و احترام مي بخشد . زنان بايد پاكي و صداقت را از حضرت مريم ، آسيه ، هاجر ،‌خديجه و فاطمه زهرا (س) به ارث ببرند و بايد ميراث دار پاكي آنها باشند و نبايد بازيچه هوس و آلوده به ويروس گناه گردند .

جامعه اي كه زن را برهنه مي خواهد ، جامعه اي كه روز به روز زن را به آرايش بيشتر دعوت مي كند و به خاطر زيبايي و قوه جنسي اش از او به عنوان يك تابلوي تبليغاتي استفاده مي كند و جامعه اي كه از زن براي جلب جهانگردان و ... استفاده مي كند ،‌هرگز نبايد امتظار داشته باشد كه در آرامش به سر برد .

در چنين جامعه اي شخصيت زن تا حد يك عروسك و يا يك كالاي بي ارزش سقوط مي كند و ارزش هاي والاي انساني او به كلي از دست مي رود و در اين صورت او تنها به زيبايي و جواني اش ميتواند بنازد ، نه به ارزش هاي دروني و معنوي خود ،‌ و چه دردناك است كه بدانيم اين جواني و زيبايي مانند بهاري است كه خزاني را در پي دارد ، ولي ارزش هاي دروني و معنوي و ذاتي براي هميشه باقي و ماندگار است .

واي خواهر !

از تو انتظار مي رود كه با حفظ حجاب از كرامت ، شرافت ، كمال ، قداست ، عظمت ، حيثيت و تمام كمالات انساني خود به نحو احسن پاسداري كني .

حجاب ،‌مانع آلوده شدن جامعه به فساد

حجاب همچون سدي محكم از آلوده شدن جامعه جلوگيري مي كند و نمي گذارد كه جامعه در منجلاب فساد هاي اجتماعي فرو رود .

پيدايش مفاسد اجتماعي علت هاي زيادي كه يكي از علت هاي آن ريشه در بي حجابي زنان دارد .

امام صادق (ع) فرموده است :

نگاه ، تيري از تيرهاي شيطان است .

امير المومنين علي (ع) فرموده است :

اي بسا آتش عشق كه از يك نگاه كردن پديد مي آيد .

در امان ماندن محيط زندگي جامعه از افتادن در انحراف و فساد و ... همگي از بركات حجاب است . سعادت و شقاوت جامعه تا حدودي در گرو زنان مي باشد .

امام خميني (ره) مي فرمايد :

زن مربي جامعه است ، از دامن زن انسانها پيدا مي شوند ، مرحله اول مرد و زن صحيح از دامن زن است . مربي انسان ها زن است ، سعادت و شقاوت كشورها بسته به وجود زن است ، زن با تربيت صحيح خودش ، كشور را آباد مي كند . مبدا همه سعادت ها از دامن زن بلند مي شود ، زن مبدا همه سعادت ها بايد باشد .

از گفتار، حركات و سكنات نيكوي مادران و زنان است كه مرد عروج مي كند و به درجات بالا مي رسد . زن با رعايت حجاب نقشه هاي شياطين را خنثي و آنها را نا اميد مي كند ،‌ و آنها را وادار مي كند تا دام هايي را كه براي افراد جامعه به ويژه جوانا گسترده اند ،‌ جمع كنند . زنان جامعه بايد با رعايت حجاب اميد ها را در دل جوانان زنده كنند . رعايت حجاب ميزان اميد به زندگي ، كار ، تلاش ، تحصيل و كسب فضايل را در جوانان افزايش مي دهد و باعث ترقي و پيشرفت جوانان در عرصه هاي مختلف مي شود .

مرحوم علامه شهيد مرتضي مطهري (ره)‌ مي فرمايد :

زن مسلمان بايد آن جنان ميان مردم رفت و آمد كند كه علايم عفاف و وقار و سنگيني و پاكي از آن هويدا باشد و با اين صفت شناخته شود و در اين وقت است كه بيمار دلان دنبال شكار مي گردند ، از آنها مايوس مي شوند و فكر بهره كشي از آنها در مخليه شان خطور نمي كند ،‌ مي بينيم كه جوانان ولگرد هميشه متعرض زنان جلف و سبك و لخت و عريان مي گردد . وقتي كه به آنها اعتراض مي شود كه چرا مزاحم مي شويد ؟ مي گويند : اگر دلش اين چيز ها را نخواهد ، با اين وضع بيرون نمي آيد .

بنا بر آنچه گفته شد ، نجات جوانان از گرداب گناه و منجلاب فساد از بركات رعايت حجاب در جامعه مي باشد . به اميد آن روزي كه زنان و دختران با شعور ما به اهميت رعايت حجاب پي ببرند و با رعايت حجاب هم به سلامت جامعه بيافزايند و هم كرامت و شان خود را حفظ نمايند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.




تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به پاتوق مي باشد.